Ποιότητα των καυσίμων βενζίνης και ντίζελ που χρησιμοποιούνται για τις οδικές μεταφορές στην EE: Ολόκληρη η έκθεση της Επιτροπης


Δημοσιεύτηκε στο pelazkarabo.blogspot.com

Μαρίνα Κουρμπέλα - pelazkarabo@gmail.com -31Οκτωβρίου 2021,7.00μμ

 ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

Ποιότητα των καυσίμων βενζίνης και ντίζελ που χρησιμοποιούνται για τις οδικές μεταφορές στην Ευρωπαϊκή Ένωση 
(Έκθεση για το έτος 2019)

1.    Εισαγωγή

Σύμφωνα με το άρθρο 7α της οδηγίας 98/70/ΕΚ 1 σχετικά με την ποιότητα των καυσίμων βενζίνης και ντίζελ (στο εξής: οδηγία για την ποιότητα των καυσίμων) και το άρθρο 5 της οδηγίας (ΕΕ) 2015/652 του Συμβουλίου για τον καθορισμό των μεθόδων υπολογισμού και των απαιτήσεων υποβολής εκθέσεων σύμφωνα με την οδηγία 98/70/ΕΚ 2 , τα κράτη μέλη υποχρεούνται να υποβάλλουν ετήσιες εκθέσεις σχετικά με την ένταση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (στο εξής: ΑΘ) που προκύπτει από τα καύσιμα και την ενέργεια που παρέχονται στο έδαφός τους. Η εν λόγω υποχρέωση υποβολής εκθέσεων ίσχυσε για πρώτη φορά για το έτος αναφοράς 2017, έπειτα από την εφαρμογή και τη μεταφορά της οδηγίας (ΕΕ) 2015/652 του Συμβουλίου. Η παρούσα ετήσια έκθεση περιλαμβάνει τα στοιχεία που υποβλήθηκαν για το έτος 2019.

Επιπλέον, σύμφωνα με το άρθρο 8 παράγραφος 3 της οδηγίας 98/70/ΕΚ, τα κράτη μέλη οφείλουν να υποβάλλουν εκθέσεις σχετικά με τα εθνικά στοιχεία για την ποιότητα των καυσίμων για το προηγούμενο ημερολογιακό έτος.

Η παρούσα ετήσια έκθεση συνοψίζει τις πληροφορίες που παρείχαν τα κράτη μέλη σχετικά με τις προαναφερθείσες απαιτήσεις υποβολής εκθέσεων. Βασίζεται στα στοιχεία που υπέβαλαν τα κράτη μέλη στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος (ΕΟΠ) για το έτος 2019.

2.    Όγκοι και ένταση εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά τον κύκλο ζωής των ειδών καυσίμων και ενέργειας

Το άρθρο 7α της οδηγίας για την ποιότητα των καυσίμων, σε συνδυασμό με την οδηγία (ΕΕ) 2015/652 του Συμβουλίου, ορίζει απαιτήσεις υποβολής εκθέσεων σχετικά με τα ακόλουθα:

·τον συνολικό όγκο κάθε τύπου καυσίμου ή ενέργειας που παρέχεται για τις οδικές μεταφορές και τα μη οδικά κινητά μηχανήματα (συμπεριλαμβανομένων των σκαφών εσωτερικής ναυσιπλοΐας, όταν δεν βρίσκονται στη θάλασσα), τους γεωργικούς και δασικούς ελκυστήρες και τα σκάφη αναψυχής όταν δεν βρίσκονται στη θάλασσα·

·τις εκπομπές ΑΘ κατά τον κύκλο ζωής ανά μονάδα ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των προσωρινών μέσων τιμών των εκτιμώμενων εκπομπών λόγω έμμεσης αλλαγής της χρήσης γης (στο εξής: ILUC) από τα βιοκαύσιμα 3 ·

·τις πρώτες ύλες και την οδό παραγωγής βιοκαυσίμων που χρησιμοποιούνται για κάθε ένα από τα βιοκαύσιμα που παρέχονται στην επικράτεια των κρατών μελών.

Η οδηγία για την ποιότητα των καυσίμων υποχρεώνει τα κράτη μέλη να απαιτούν από τους προμηθευτές καυσίμων να μειώσουν την ένταση των εκπομπών ΑΘ του κύκλου ζωής των καυσίμων κίνησης, δηλαδή των εκπομπών ΑΘ του κύκλου ζωής ανά μονάδα ενέργειας από τα καύσιμα και την ενέργεια που παρέχονται, κατά τουλάχιστον 6 % έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020 σε σύγκριση με το βασικό πρότυπο καυσίμου για το 2010 που ισούται με 94,1 gCO2eq/MJ 4 . Οι εκπομπές ΑΘ λόγω ILUC δεν λαμβάνονται υπόψη κατά την αξιολόγηση της συμμόρφωσης με τον ελάχιστο στόχο μείωσης κατά 6 %. Η οδηγία (ΕΕ) 2018/2001 5 για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας προβλέπει διάφορα μέτρα για την αντιμετώπιση της ILUC, συμπεριλαμβανομένου ενός ανώτατου ορίου για τα βιοκαύσιμα που προέρχονται από τρόφιμα και ζωοτροφές, ενώ η σχετική κατ’ εξουσιοδότηση πράξη 6 καθορίζει λεπτομερή κριτήρια για τον προσδιορισμό των πρώτων υλών βιοκαυσίμων με υψηλό κίνδυνο ILUC που πρέπει να καταργηθούν σταδιακά έως το 2030, καθώς και κριτήρια για την πιστοποίηση βιοκαυσίμων, βιορευστών και καυσίμων βιομάζας με χαμηλό κίνδυνο ILUC.

Το 2019, τα 28 κράτη μέλη, η Νορβηγία και η Ισλανδία υπέβαλαν στοιχεία σχετικά με τις μειώσεις των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, στον κατάλληλο μορφότυπο.

2.1Εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και απόσταση από τον στόχο του 2020

Σύμφωνα με τα στοιχεία που υποβλήθηκαν, η μέση ένταση των εκπομπών ΑΘ των καυσίμων και της ενέργειας που διατέθηκαν στα 28 κράτη μέλη που υπέβαλαν εκθέσεις το 2019 ήταν 90 gCO2eq/MJ, δηλαδή κατά 4,3 % χαμηλότερη από τη βάση αναφοράς του 2010, η οποία ήταν 94,1 gCO2eq/MJ. Αυτό αντιστοιχεί σε εξοικονόμηση 54 Mt ισοδυνάμων διοξειδίου του άνθρακα (CO2eq) το 2019. Η πρόοδος που επιτεύχθηκε από τους προμηθευτές καυσίμων μεταξύ των ετών 2018 και 2019 ήταν περιορισμένη, με βελτίωση κατά 0,6 ποσοστιαίες μονάδες στη δηλωθείσα μέση ένταση των εκπομπών ΑΘ των καυσίμων. 

Τα στοιχεία που αναφέρθηκαν για το 2019 επιβεβαιώνουν ότι οι προμηθευτές καυσίμων της ΕΕ στα 28 κράτη μέλη που υπέβαλαν εκθέσεις βρίσκονταν, κατά μέσο όρο, πίσω ως προς τον στόχο μείωσης της έντασης των εκπομπών ΑΘ των καυσίμων κίνησης κατά 6 % έως το 2020, σε σύγκριση με το 2010 (βλ. διάγραμμα 1). Πρέπει να σημειωθεί ότι το 2019 η Ουγγαρία και το Ηνωμένο Βασίλειο ανέφεραν για πρώτη φορά τη χρήση μειώσεων εκπομπών κατά το πρώτο στάδιο (UER) 7 , οι οποίες συνεισέφεραν στη μείωση της συνολικής έντασης εκπομπών ΑΘ κατά περίπου 0,2 ποσοστιαίες μονάδες, ώστε αυτές να φθάσουν συνολικά στο 4,3 %. Οι UER που δηλώνονται από τους προμηθευτές πρέπει να υπολογίζονται και να υποβάλλονται σύμφωνα με τις απαιτήσεις που καθορίζονται στην οδηγία (ΕΕ) 2015/652 του Συμβουλίου. Λεπτομερέστερες πληροφορίες σχετικά με τις προσεγγίσεις για τον ποσοτικό προσδιορισμό, την παρακολούθηση και την υποβολή εκθέσεων σχετικά με τις UER παρέχονται σε σημείωμα καθοδήγησης 8 . Οι μειώσεις UER αναμένεται να συνεισφέρουν ακόμα περισσότερο στον στόχο μείωσης το 2020.

Επιπλέον, η πρόοδος διαφέρει σημαντικά μεταξύ των κρατών μελών (βλ. διάγραμμα 1). Σε 20 κράτη μέλη, οι μειώσεις το 2019 εξακολουθούν να είναι χαμηλότερες από τον προαιρετικό ενδιάμεσο στόχο του 4 %, τη συμμόρφωση με τον οποίο μπορούσαν τα κράτη μέλη να απαιτήσουν από τους προμηθευτές καυσίμων ήδη για το έτος 2017. Η Σουηδία και η Φινλανδία είναι τα μόνα κράτη μέλη που έχουν ήδη υπερβεί τον στόχο μείωσης κατά 6 % για το 2020, ενώ η Κροατία, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι Κάτω Χώρες έχουν επιτύχει τη μεγαλύτερη πρόοδο, με περισσότερες από 1,5 ποσοστιαίες μονάδες μεταξύ του 2018 και του 2019. Ταυτόχρονα, η Σουηδία, η Πολωνία και η Βουλγαρία ανέφεραν κάπως υψηλότερη ένταση GHG το 2019 σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Περισσότερες πληροφορίες παρέχονται στην τεχνική έκθεση του ΕΟΠ αριθ. 2/2021 με τίτλο «Ένταση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου των καυσίμων κίνησης στην ΕΕ το 2019». 

Διάγραμμα 1: Μείωση έντασης εκπομπών ΑΘ των καυσίμων που επιτεύχθηκε από τους ενωσιακούς προμηθευτές καυσίμων στα κράτη μέλη, 2010-2019 (πηγή: EΟΠ)

Επομένως, σχεδόν όλα τα κράτη μέλη πρέπει να προχωρήσουν άμεσα σε περαιτέρω ενέργειες για να εξασφαλίσουν την επίτευξη του στόχου για το 2020. Τα κράτη μέλη μπορούν να αναλάβουν διάφορα είδη δράσης για τον σκοπό αυτόν, για παράδειγμα την περαιτέρω επέκταση της χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας στις οδικές μεταφορές, τη στήριξη της αυξημένης χρήσης βιοκαυσίμων (ιδίως προηγμένων βιοκαυσίμων), την παροχή κινήτρων για την ανάπτυξη ανανεώσιμων καυσίμων μη βιολογικής προέλευσης και τη μείωση των εκπομπών κατά το πρώτο στάδιο, πριν από τις διεργασίες διύλισης. Τα κράτη μέλη εξακολουθούν να είναι υποχρεωμένα να διασφαλίζουν ότι οι προμηθευτές τηρούν τον στόχο μείωσης κατά 6 % μετά το έτος 2020 και να παρακολουθούν και να υποβάλλουν εκθέσεις σχετικά με την ένταση των εκπομπών ΑΘ μετά το έτος αυτό.

Επιπλέον, στις 14 Ιουλίου 2021, στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων για την υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και της αυξημένης κλιματικής φιλοδοξίας, η Επιτροπή υπέβαλε πρόταση αναθεώρησης της οδηγίας για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας 9 , προτείνοντας τη μείωση της έντασης εκπομπών ΑΘ από τα καύσιμα κίνησης κατά 13 % έως το 2030 σε σύγκριση με την τιμή αναφοράς του 2010. Η πρόταση αυτή, η οποία θα συζητηθεί στο πλαίσιο της διαδικασίας συναπόφασης, θα καταργήσει τον στόχο του 6 % που ορίζεται στην οδηγία για την ποιότητα των καυσίμων, προκειμένου να εξορθολογιστεί η νομοθεσία και να αποφευχθεί η επανάληψη των κανονιστικών απαιτήσεων.

Λαμβανομένων υπόψη των εκπομπών ILUC 10 , η μέση ένταση των εκπομπών ΑΘ των καυσίμων που καταναλώθηκαν στην ΕΕ το 2019 ήταν κατά 2,6 % χαμηλότερη απ’ ό,τι το 2010. Αυτό αντιστοιχεί σε εξοικονόμηση 33 Mt CO2eq το 2019. Σύμφωνα με το άρθρο 7δ της οδηγίας 98/70/ΕΚ για τον καθορισμό του υπολογισμού των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά τον κύκλο ζωής των βιοκαυσίμων, οι εκπομπές ILUC δεν λαμβάνονται υπόψη κατά την αξιολόγηση της συμμόρφωσης με τον ελάχιστο στόχο μείωσης κατά 6 %.

2.2Προμήθεια καυσίμων

Στην παρούσα ενότητα παρέχονται τα στοιχεία που υπέβαλαν τα κράτη μέλη σχετικά με όλα τα ορυκτά καύσιμα, τα βιοκαύσιμα και τα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης εντός του πεδίου εφαρμογής της οδηγίας για την ποιότητα των καυσίμων για τις οδικές μεταφορές και για τα μη οδικά κινητά μηχανήματα.

Η συνολική προμήθεια καυσίμων που αναφέρθηκε το 2019 ήταν 13 675 petajoule (PJ), ποσότητα που συνιστά μικρή μείωση κατά 3 % σε σύγκριση με το 2018. Στην προμήθεια καυσίμων κυριάρχησαν και πάλι τα ορυκτά καύσιμα (94,4 %), ακολουθούμενα από τα βιοκαύσιμα (5,6 %) και ένα πολύ μικρό μερίδιο (0,01 %) ηλεκτρικής ενέργειας (βλ. ενότητα 2.4). Το μόνο ανανεώσιμο καύσιμο μη βιολογικής προέλευσης που αναφέρθηκε για το 2019 ήταν η ανανεώσιμη μη βιολογική μεθανόλη που ανέφερε το Ηνωμένο Βασίλειο, σε πολύ μικρό ποσοστό σε σχέση με τη συνολική ποσότητα ενέργειας.

Στην προμήθεια ορυκτών καυσίμων το 2019 κυριάρχησε το ντίζελ (56,1 %, 7 665 PJ), ακολουθούμενο από τη βενζίνη (23,8 %, 3 258 PJ) και το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (12,6 %, 1 729 PJ). Το υγραέριο (LPG) και το φυσικό αέριο είχαν συνολικό μερίδιο 1,8 % (250 PJ) (βλ. διάγραμμα 2).

Διάγραμμα 2: Μερίδια στην προμήθεια ενέργειας από καύσιμα ανά τύπο καυσίμου το 2019 (πηγή: EΟΠ)

2.3Κατανάλωση βιοκαυσίμων

Η συνολική κατανάλωση βιοκαυσίμων αυξήθηκε ελαφρά, από 732 PJ σε 771 PJ, μεταξύ 2018 και 2019. Εξακολουθεί να κυριαρχεί το βιοντίζελ (μεθυλεστέρες λιπαρών οξέων, FAME) (68,3 % της συνολικής κατανάλωσης βιοκαυσίμων, 527 PJ), ακολουθούμενο από τη βιοαιθανόλη (14,4 %, 111 PJ) και τα υδρογονοκατεργασμένα φυτικά έλαια (HVO, 12,5 %, 96 PJ). Ο βιο-αιθυλο-tert-βουτυλαιθέρας (βιο-ETBE) και το βιοαέριο αντιστοιχούσαν στο 3,4 % της συνολικής κατανάλωσης βιοκαυσίμων (26 PJ). Όλα τα άλλα βιοκαύσιμα αντιπροσώπευαν πολύ μικρότερο μερίδιο (βλ. διάγραμμα 3). Το ποσοστό παραμένει σταθερό σε σύγκριση με το 2018. Λεπτομερείς πληροφορίες για όλα τα βιοκαύσιμα και τις διαδρομές διατίθενται στην τεχνική έκθεση του ΕΟΠ αριθ. 2/2021.

Διάγραμμα 3: Μερίδια στην προμήθεια ενέργειας από βιοκαύσιμα ανά τύπο καυσίμου το 2019 (πηγή: EΟΠ)

2.4Κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας

Η υποβολή στοιχείων σχετικά με την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από τους προμηθευτές καυσίμων είναι προαιρετική και δώδεκα κράτη μέλη (έναντι δέκα το 2018) υπέβαλαν στοιχεία σχετικά με την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από ηλεκτρικά οχήματα και μοτοσικλέτες (βλ. πίνακα 1). Όπως αναφέρθηκε, η συνολική ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώθηκε από ηλεκτρικά οχήματα παρέμεινε σχετικά σταθερή και ανέρχεται σε 1 506 362 GJ (συμπεριλαμβανομένης της απόδοσης του συστήματος μετάδοσης ισχύος).

Πίνακας 1: Ηλεκτρική ενέργεια που καταναλώθηκε από ηλεκτρικά οχήματα και μοτοσικλέτες το 2019 ως αναφερθείσα συμβολή των προμηθευτών καυσίμων στον αντίστοιχο στόχο μείωσης των εκπομπών ΑΘ (πηγή: ΕΟΠ)

Κράτος μέλος

Ποσότητα ενέργειας

Ένταση εκπομπών ΑΘ

 

εξαιρουμένης της απόδοσης του συστήματος μετάδοσης ισχύος (GJ)

συμπεριλαμβανομένης της απόδοσης του συστήματος μετάδοσης ισχύος (GJ)

όπως αναφέρθηκε ανά κράτος μέλος (g CO2e/MJ)

όπως αναφέρθηκε ανά κράτος μέλος (g CO2e/kWh)

Βουλγαρία

128 502

51 401

522,9

1 882

Γαλλία

1 467 058

586 823

10,8

39

Γερμανία

1 209 600

483 840

147

529

Ουγγαρία

5 779

2 312

139,5

502

Ιρλανδία

92 426

36 970

127,5

459

Ιταλία

229 605

91 842

110,3

397

Κάτω Χώρες

532 307

212 923

154,2

555

Πορτογαλία

42 430

16 972

71

256

Σλοβακία

2 652

1 061

46,4

167

Σλοβενία

1 854

742

Σουηδία

2 431

972

13,1

47

Ηνωμένο Βασίλειο

51 261

20 504

5,6

20

3.    Επισκόπηση των στοιχείων σχετικά με την ποιότητα των καυσίμων στην ΕΕ για το 2019

Σύμφωνα με το άρθρο 8 της οδηγίας για την ποιότητα των καυσίμων, όλα τα κράτη μέλη —καθώς και η Νορβηγία— υπέβαλαν εκθέσεις σχετικά με τα εθνικά στοιχεία για την ποιότητα των καυσίμων για το έτος 2019.

Στην παρούσα ενότητα παρέχονται τα στοιχεία για τις πωλήσεις βενζίνης και ντίζελ, καθώς και για τα βιοσυστατικά που περιλαμβάνονται σε αυτά, για τις οδικές μεταφορές που αναφέρθηκαν από όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Εξαιρούνται άλλα ορυκτά καύσιμα, άλλα βιοκαύσιμα και καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης, καθώς και καύσιμα που χρησιμοποιούνται σε μη οδικά κινητά μηχανήματα.

3.1Βενζίνη και ντίζελ και περιεκτικότητα βιοσυστατικών

Το μερίδιο του ντίζελ σε σύγκριση με τις πωλήσεις βενζίνης αυξήθηκε με την πάροδο των ετών, από το 55,6 % των συνολικών πωλήσεων το 2001 στο 72 % το 2019. Η αύξηση αυτή αντανακλά σε μεγάλο βαθμό την αυξανόμενη στροφή του ευρωπαϊκού στόλου οχημάτων στην ντιζελοκίνηση κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Το μερίδιο αυτό ωστόσο παραμένει σταθερό από το 2017 (βλ. πίνακα 2).

Πίνακας 2: Πωλήσεις ντίζελ και βενζίνης (σε εκατ. λίτρα και τα αντίστοιχα μερίδιά τους) τα έτη 2017, 2018 και 2019

2017

2018

2019

Πωλήσεις ντίζελ

270 668 (72,3 %)

271 018 (72,3 %)

272 026 (72 %)

Πωλήσεις βενζίνης

103 766 (27,7 %)

103 856 (27,7 %)

105 866 (28 %)

Η κατανάλωση ντίζελ κυριαρχεί στα περισσότερα κράτη μέλη της ΕΕ εκτός από την Κύπρο, την Ελλάδα και τις Κάτω Χώρες.

Οι περισσότερες πωλήσεις βενζίνης το 2019 αφορούσαν την ποιότητα βενζίνης με αριθμό οκτανίων έρευνας (RON) 95 και το μερίδιο των πωλήσεων αυτών σημείωσε μικρή μείωση σε σύγκριση με το 2018. Το μερίδιο των πωλήσεων 95 ≤ RON < 98 αυξήθηκε, ενώ το μερίδιο των πωλήσεων RON ≥ 98 παρέμεινε σε παρόμοιο επίπεδο με το 2018 (βλ. πίνακα 3).

Πίνακας 3: Μερίδιο των πωλήσεων βενζίνης κατά αριθμό RON

2017

2018

2019

RON 95

85,7 %

82 %

80,2 %

95 ≤ RON < 98

8,3 %

13,7 %

15,1 %

RON ≥ 98

5,8 %

4,2 %

4,6 %

RON = 91

0,1 %

0,1 %

0,1 %

Όλη η ποσότητα ντίζελ που πωλείται στην ΕΕ διατίθεται στο εμπόριο ως ντίζελ που περιέχει βιοντίζελ, ενώ σχεδόν ολόκληρη η ποσότητα βενζίνης διατίθεται στο εμπόριο ως βενζίνη που περιέχει βιοαιθανόλη. Το 2019, το 77,1 % της βενζίνης που πωλήθηκε στην ΕΕ είχε περιεκτικότητα σε αιθανόλη έως και 5 % κατ’ όγκο (E5), ποσότητα κατά 7,2 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερη απ’ ό,τι το 2018, ενώ το 22 % της βενζίνης είχε περιεκτικότητα σε αιθανόλη έως και 10 % (E10), ποσότητα σχεδόν διπλάσια σε σχέση με το 2018, και το 0,3 % περιείχε μεγαλύτερο ποσοστό αιθανόλης (E+ 11 ). Από το ντίζελ που πωλήθηκε, το 99,2 % περιείχε έως και 7 % FAME (Β7) και το 0,8 % περιείχε περισσότερο (Β+ 12 ) (βλ. πίνακα 4).



Πίνακας 4: Χρήση βιοσυστατικών σε καύσιμα βενζίνης και ντίζελ που πωλήθηκαν στην ΕΕ την περίοδο 2017-2019

Τύπος καυσίμου

2017

2018

2019

Βενζίνη

Ε0

12,2 %

4,1 %

0,6 %

Ε5

71,9 %

84,3 %

77,1 %

Ε10

15,7 %

11,4 %

22,0 %

E+

0,1 %

0,2 %

0,3 %

Ντίζελ

Β0

0,0 %

0,0 %

0,0 %

Β7

83,8 %

99,2 %

99,2 %

B+

16,2 %

0,8 %

0,8 %

3.2Συμμόρφωση των πωληθέντων καυσίμων με τα όρια ποιότητας

Συνολικά στην ΕΕ παρατηρείται υψηλή συμμόρφωση με τα όρια ποιότητας. Η πολύ μεγάλη πλειονότητα των βασικών παραμέτρων των καυσίμων στα δείγματα που ελήφθησαν το 2019 βρέθηκαν εντός των ορίων ανοχής.

Η Λιθουανία, η Σλοβενία και η Σουηδία πραγματοποίησαν εξακριβώσεις και ανέφεραν πλήρη συμμόρφωση τόσο για τη βενζίνη όσο και για το ντίζελ. Πέντε κράτη μέλη ανέφεραν, κατόπιν επαλήθευσης, πλήρη συμμόρφωση για τη βενζίνη (Ιρλανδία, Λιθουανία, Μάλτα, Σλοβενία και Σουηδία) και έντεκα κράτη μέλη για το ντίζελ (Αυστρία, Κροατία, Δανία, Εσθονία, Φινλανδία, Λιθουανία, Ρουμανία, Λουξεμβούργο, Πορτογαλία, Σλοβενία και Σουηδία). Ένα κράτος μέλος (Βέλγιο) ανέφερε περισσότερες από 200 περιπτώσεις μη συμμόρφωσης για τη βενζίνη και 88 για το ντίζελ το 2019, ωστόσο αυτό αντιπροσωπεύει μικρό ποσοστό του συνολικού αριθμού των 8 000 περίπου δειγμάτων που ελήφθησαν στο Βέλγιο.

Τα κράτη μέλη ανέφεραν συνολικά 424 περιπτώσεις μη συμμόρφωσης για τη βενζίνη και 134 για το ντίζελ για το 2019. Όσον αφορά τη βενζίνη, οι παράμετροι που βρίσκονταν πιο συχνά εκτός των προδιαγραφών ήταν η τάση ατμών κατά τη θερινή περίοδο (σε δεκαεπτά κράτη μέλη), ο αριθμός οκτανίων έρευνας (RON) (σε δέκα κράτη μέλη), ο αριθμός οκτανίων κινητήρα (MON) (σε τρία κράτη μέλη) και η περιεκτικότητα σε θείο (σε τέσσερα κράτη μέλη). Όσον αφορά το ντίζελ, οι παράμετροι που βρίσκονταν πιο συχνά εκτός των προδιαγραφών ήταν η περιεκτικότητα σε θείο (σε δεκατρία κράτη μέλη) και η περιεκτικότητα σε FAME (σε έντεκα κράτη μέλη).

Όλα τα κράτη μέλη έχουν περιγράψει τα μέτρα που έλαβαν όταν εντοπίστηκαν μη συμμορφούμενα δείγματα. Τα μέτρα αυτά περιλάμβαναν την ενημέρωση των αρμόδιων αρχών, την έναρξη ερευνών, την επιβολή κυρώσεων και προστίμων και την εκ νέου δειγματοληψία. Σε έναν μικρό αριθμό περιστατικών δεν ελήφθησαν μέτρα όταν διαπιστώθηκε ότι οι μη συμμορφούμενες παράμετροι ήταν πολύ κοντά στα όρια ανοχής.

Ως εκ τούτου, δεν χρειάστηκε να ξεκινήσει η Επιτροπή έρευνα στον τομέα αυτόν. Μπορεί να συναχθεί το συμπέρασμα ότι το εφαρμοζόμενο σύστημα παρακολούθησης της ποιότητας των καυσίμων διασφαλίζει ότι στην ΕΕ πωλούνται καύσιμα υψηλής ποιότητας σύμφωνα με τις απαιτήσεις της οδηγίας για την ποιότητα των καυσίμων.

(1)

Οδηγία 98/70/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 13ης Οκτωβρίου 1998, σχετικά με την ποιότητα των καυσίμων βενζίνης και ντίζελ και την τροποποίηση της οδηγίας 93/12/ΕΟΚ του Συμβουλίου (ΕΕ L 350 της 28.12.1998, σ. 58).

(2)

 Οδηγία (ΕΕ) 2015/652 του Συμβουλίου, της 20ής Απριλίου 2015, για τον καθορισμό των μεθόδων υπολογισμού και των απαιτήσεων υποβολής εκθέσεων σύμφωνα με την οδηγία 98/70/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με την ποιότητα των καυσίμων βενζίνης και ντίζελ (ΕΕ L 107 της 25.4.2015, σ. 26).

(3)

Οδηγία (ΕΕ) 2015/1513 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 9ης Σεπτεμβρίου 2015, για την τροποποίηση της οδηγίας 98/70/ΕΚ σχετικά με την ποιότητα των καυσίμων βενζίνης και ντίζελ και για την τροποποίηση της οδηγίας 2009/28/ΕΚ σχετικά με την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (ΕΕ L 239 της 15.9.2015, σ. 8).

(4)

Οδηγία (ΕΕ) 2015/652 του Συμβουλίου, της 20ής Απριλίου 2015, για τον καθορισμό των μεθόδων υπολογισμού και των απαιτήσεων υποβολής εκθέσεων σύμφωνα με την οδηγία 98/70/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με την ποιότητα των καυσίμων βενζίνης και ντίζελ (ΕΕ L 107 της 25.4.2015, σ. 26).

(5)

Οδηγία (ΕΕ) 2018/2001 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 11ης Δεκεμβρίου 2018, για την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (ΕΕ L 328 της 21.12.2018, σ. 82).

(6)

 C(2019) 2055 final: https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/2_en_act_part1_v3.pdf

(7)

«εκπομπές κατά το πρώτο στάδιο»: κάθε εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου που πραγματοποιείται προτού η πρώτη ύλη εισέλθει στο διυλιστήριο ή στην εγκατάσταση επεξεργασίας όπου παράγεται το καύσιμο.

(8)

https://ec.europa.eu/clima/sites/default/files/guidance_note_on_uer_en.pdf

(9)

https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/amendment-renewable-energy-directive-2030-climate-target-with-annexes_en.pdf

(10)

Για τον υπολογισμό αυτόν ελήφθησαν υπόψη οι προσωρινές εκτιμώμενες εκπομπές λόγω έμμεσης αλλαγής της χρήσης γης από τα βιοκαύσιμα, όπως παρατίθενται στο παράρτημα V της οδηγίας για την ποιότητα των καυσίμων.

(11)

Το E+ είναι βενζίνη με περιεκτικότητα σε αιθανόλη > 10% (κ.ό.).

(12)

Το B+ είναι ντίζελ με περιεκτικότητα σε βιοντίζελ > 7 % (κ.ό.).



Επάνω

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Προστασία των δημοσιογράφων και των υπερασπιστών των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από αβάσιμες ή καταχρηστικές δικαστικές διαδικασίες.