Καλά νέα: Περισσότερες υποδομές επαναφόρτισης και σταθμοί ανεφοδιασμού εναλλακτικών καυσίμων, όπως το υδρογόνο,
Προσωρινή συμφωνία για το σχέδιο κανονισμού υποδομής εναλλακτικών καυσίμων (AFIR)
Μαρίνα Κουρμπέλα - Pelazkarabo@blogspot.com - 12.17mm
Υποδομή εναλλακτικών καυσίμων: Προσωρινή συμφωνία για περισσότερους σταθμούς επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού σε όλη την Ευρώπη
Περισσότεροι σταθμοί φόρτισης και ανεφοδιασμού εναλλακτικών καυσίμων θα αναπτυχθούν τα επόμενα χρόνια σε όλη την Ευρώπη, δίνοντας τη δυνατότητα στον τομέα των μεταφορών να μειώσει σημαντικά το αποτύπωμα άνθρακα μετά τη χθεσινή, προσωρινή πολιτική συμφωνία μεταξύ του Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, σχετικά με το σχέδιο κανονισμού υποδομής εναλλακτικών καυσίμων (AFIR
Σημειώνεται, πως ο υπό ‘εκδοση κανονισμός αποτελεί μέρος του πακέτου Fit for 55,που παρουσιάστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 14 Ιουλίου 2021,και στοχεύει να επιτρέψει στην ΕΕ να μειώσει τις καθαρές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990 και να επιτύχει κλιματική ουδετερότητα το 2050.
Η προσωρινή χθεσινή, συμφωνία πρέπει να εγκριθεί επίσημα από τα δύο θεσμικά όργανα της ΕΕ, που προαναφέρθηκαν, τα οποία είναι και οι συννομοθέτες της ΕΕ. Προς την κατεύθυνση της έγκρισης η Σουηδία που προεδρεύει του Συμβουλίου της ΕΕ, δραστηριοποιήθηκε, ήδη, και σκοπεύει να υποβάλει το σχετικό κείμενο στους εκπροσώπους των κρατών μελών (Coreper) το συντομότερο δυνατό με σκοπό την επίσημη έγκρισή του από ένα από τα προσεχή Συμβούλια.
Η συμφωνία θα στείλει ένα σαφές μήνυμα στους πολίτες και σε άλλα ενδιαφερόμενα μέρη ότι θα εγκατασταθούν φιλικές προς το χρήστη υποδομές επαναφόρτισης και σταθμοί ανεφοδιασμού εναλλακτικών καυσίμων, όπως το υδρογόνο, σε ολόκληρη την ΕΕ, δήλωσε ο.Andreas Carlson, Σουηδός υπουργός υποδομών και στέγασης.
Αυτό σημαίνει ότι περισσότερη δημόσια χωρητικότητα επαναφόρτισης θα είναι διαθέσιμη στους δρόμους στις αστικές περιοχές καθώς και κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων.
Οι πολίτες, πρόσθεσε, δεν θα έχουν πλέον λόγο να αισθάνονται άγχος για την εύρεση σταθμών φόρτισης και ανεφοδιασμού στο ηλεκτρικό τους αυτοκίνητο ή το αυτοκίνητό τους με κυψέλες καυσίμου
Andreas Carlson, Σουηδός υπουργός υποδομών και στέγασης.
Βασικοί στόχοι της προτεινόμενης νομοθεσίας
Ο στόχος του προτεινόμενου κανονισμού υποδομής εναλλακτικών καυσίμων (AFIR) είναι τριπλός:
να διασφαλιστεί ότι υπάρχει επαρκές δίκτυο υποδομής για την επαναφόρτιση ή τον ανεφοδιασμό οδικών οχημάτων ή πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα
να παρέχει εναλλακτικές λύσεις ώστε τα πλοία που βρίσκονται σε αγκυροβόλιο και τα ακίνητα αεροσκάφη να μην χρειάζεται να διατηρούν τους κινητήρες τους σε λειτουργία
να επιτευχθεί πλήρης διαλειτουργικότητα σε ολόκληρη την ΕΕ και να διασφαλιστεί ότι η υποδομή είναι εύκολη στη χρήση
Ο προτεινόμενος κανονισμός θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην επιτάχυνση της ανάπτυξης αυτής της υποδομής, έτσι ώστε να μην παρεμποδίζεται η υιοθέτηση οχημάτων και πλοίων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών, ξεκινώντας έναν ενάρετο κύκλο για τον τομέα των μεταφορών και επιτυγχάνοντας τους στόχους την ευρωπαϊκή νομοθεσία για το κλίμα.
Κύρια στοιχεία που διατηρούνται από την πρόταση της Επιτροπής
Η προσωρινή συμφωνία διατηρεί τις θεμελιώδεις πτυχές της πρότασης της Επιτροπής, δηλαδή τις βασικές συνολικές παραμέτρους που θα έχουν πραγματικό αντίκτυπο στο κλίμα, ιδίως:
για την επαναφόρτιση ελαφρών ηλεκτρικών οχημάτων , απαιτήσεις για τη συνολική χωρητικότητα ισχύος που πρέπει να παρέχεται με βάση το μέγεθος του εγγεγραμμένου στόλου και τις απαιτήσεις κάλυψης του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (TEN-T) το 2025 και το 2030
για την επαναφόρτιση ηλεκτρικών βαρέων επαγγελματικών οχημάτων και τον ανεφοδιασμό με υδρογόνο , απαιτήσεις για κάλυψη ΔΕΔ-Μ έως το 2030, αρχής γενομένης από το 2025 για ηλεκτρικά βαρέα οχήματα
για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας σε πλοία στην αποβάθρα σε λιμάνια, απαιτήσεις που ισχύουν από το 2030
Κύριες τροπολογίες στην πρόταση της Επιτροπής
Ωστόσο, το κείμενο της προσωρινής συμφωνίας τροποποιεί ορισμένες πτυχές της πρότασης της Επιτροπής:
Δεδομένης της ειδικής δυναμικής των ηλεκτρικών βαρέων επαγγελματικών οχημάτων και του γεγονότος ότι η αγορά είναι λιγότερο ανεπτυγμένη από ό,τι για τα ελαφρά οχήματα, μια σταδιακή διαδικασία ανάπτυξης της υποδομής πρόκειται να ξεκινήσει το 2025 με στόχο την κάλυψη όλων των δρόμων ΔΕΔ-Μ έως το 2030
για τη μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας των επενδύσεων στον ανεφοδιασμό με υδρογόνο και την προσαρμογή στις τεχνολογικές εξελίξεις, οι απαιτήσεις επικεντρώνονται στην ανάπτυξη υποδομής ανεφοδιασμού αερίου υδρογόνου με ιδιαίτερη προσοχή στους αστικούς κόμβους και στους πολυτροπικούς κόμβους
για να διασφαλιστεί ότι οι απαιτήσεις ηλεκτρικής επαναφόρτισης είναι συμβατές με το ευρύ φάσμα των περιστάσεων στο έδαφος και ότι οι επενδύσεις είναι ανάλογες με τις ανάγκες, η συνολική ισχύς των ηλεκτρικών πισίνων επαναφόρτισης έχει προσαρμοστεί και η μέγιστη απόσταση μεταξύ των πισινών επαναφόρτισης για τμήματα δρόμων με πολύ χαμηλή κυκλοφορία μπορεί να αυξηθεί
Για να γίνει εύχρηστη η υποδομή ηλεκτρικής επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο, είναι διαθέσιμες διαφορετικές επιλογές πληρωμής και εμφάνισης τιμών , αποφεύγοντας τις δυσανάλογες επενδύσεις, ιδίως σε υπάρχουσες υποδομές
όσον αφορά την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στην ξηρά σε θαλάσσιους λιμένες, οι διατάξεις είναι πλέον πλήρως συνεπείς με την πρόσφατα συμφωνηθείσα ναυτιλιακή πρόταση FuelEU
το κείμενο προσδιορίζει τις υποχρεώσεις κάθε εμπλεκόμενου εμπλεκόμενου μέρους, προβλέπει την παρακολούθηση της προόδου, διασφαλίζει ότι οι χρήστες είναι σωστά ενημερωμένοι και προμηθεύει τη βιομηχανία με κοινά πρότυπα και τεχνικές προδιαγραφές
ενόψει σημαντικών τεχνολογικών εξελίξεων και εξελίξεων της αγοράς που θα επηρεάσουν τα βαρέα οχήματα , το κείμενο της προσωρινής συμφωνίας περιλαμβάνει ρήτρα για ειδική επανεξέταση βραχυπρόθεσμα, ενώ ολόκληρος ο κανονισμός θα αναθεωρηθεί επίσης μεσοπρόθεσμα