Μεταφορές: Ολα τα καλά νεα και για όλους τους κλάδους, στο Συμβούλιο,στις 3 Ιουνίου
Τα ποδήλατα ταξιδεύουν με το τρένο: θα πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερις θέσεις ποδηλάτων σε κάθε ευρωπαϊκό συρμό
- Μαρίνα Κουρμπέλα -pelazkarabo@gmail.com - 29 Mαίου,2021,7.00μμ
Καθαρή και βιώσιμη κινητικότητα για μια κλιματικά ουδέτερη ΕΕ
- Το Συμβούλιο εξετάζει προτάσεις για τη θέσπιση νομοθεσίας της ΕΕ, καθώς και άλλες πρωτοβουλίες που καθορίζουν τη βιώσιμη πορεία της ευρωπαϊκής κινητικότητας.
Οι πολιτικές της ΕΕ για βιώσιμες μεταφορές
Η ΕΕ στηρίζει εδώ και πολύ καιρό την ανάπτυξη των συστημάτων μεταφορών της ΕΕ προκειμένου να ενισχύσει την ενιαία αγορά και να βελτιώσει τη συνδεσιμότητα μεταξύ των περιφερειών της Ευρώπης. Δεδομένου ότι η ανάπτυξη του τομέα πρέπει να συνάδει με τις περιβαλλοντικές φιλοδοξίες της ΕΕ, έχουν τεθεί σε εφαρμογή ενωσιακές πολιτικές για πιο βιώσιμες μεταφορές, ενώ εξετάζονται και άλλα μέτρα.
Οδικά τέλη
Η νομοθεσία της ΕΕ ορίζει τους κανόνες σχετικά με τα τέλη των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων όταν χρησιμοποιούν ορισμένες υποδομές. Τα θεσμικά όργανα της ΕΕ αναπροσαρμόζουν τους κανόνες αυτούς, εν μέρει προκειμένου τα τέλη να ανταποκρίνονται πληρέστερα στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των οχημάτων.
Το Συμβούλιο εξετάζει πρόταση αναθεώρησης της λεγόμενης οδηγίας για την ευρωβινιέτα. Σύμφωνα με την πρόταση αυτή, τα κράτη μέλη θα πρέπει να υπολογίζουν τα τέλη με βάση τις εκπομπές CO2 του οχήματος, κάτι που θα αποτελεί κίνητρο για τη χρήση καθαρότερων οχημάτων.
Τον Δεκέμβριο του 2020 οι μόνιμοι αντιπρόσωποι των κρατών μελών συμφώνησαν επί διαπραγματευτικής εντολής για τη μεταρρύθμιση. Ως εκ τούτου, μπορούν να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για το τελικό κείμενο.
Οι σιδηροδρομικές μεταφορές είναι ασφαλείς, με τον δεύτερο χαμηλότερο αριθμό θανάτων επιβατών ανά χιλιόμετρο στην Ευρώπη μετά τις αεροπορικές μεταφορές. Είναι όμως και το πλέον βιώσιμο μέσο μεταφοράς. Σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, το 2017 μόνο το 0,5 % των συνολικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της ΕΕ προέρχονταν από τον σιδηροδρομικό τομέα.
Βάσει σχετικής πρότασης της Επιτροπής και στο πλαίσιο της διαδικασίας συναπόφασης, το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συμφώνησαν να ανακηρυχθεί το 2021 Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων. Το Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων θα περιλαμβάνει εκδηλώσεις και εκστρατείες σε όλη την Ευρώπη προκειμένου να προωθηθούν οι σιδηροδρομικές μεταφορές ως βιώσιμη, καινοτόμος και ασφαλής λύση για την κινητικότητα των Ευρωπαίων.
- Δικαιώματα των επιβατών σιδηροδρομικών μεταφορών Ποδήλατα
Τα θεσμικά όργανα της ΕΕ επιδιώκουν τη βελτίωση των κανόνων για την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών σιδηροδρομικών μεταφορών. Οι προτεινόμενες αλλαγές περιλαμβάνουν και διατάξεις για τη στήριξη της καθαρής κινητικότητας και τη διευκόλυνση των ταξιδιωτών να μεταφέρουν τα ποδήλατά τους με τρένο.
Σύμφωνα με τη θέση του Συμβουλίου, οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις θα υποχρεούνται να προβλέπουν θέσεις ποδηλάτων και να ενημερώνουν τους επιβάτες σχετικά με τη διαθέσιμη χωρητικότητα. Κατά γενικό κανόνα, θα πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερις θέσεις ποδηλάτων σε κάθε ευρωπαϊκό συρμό. Λαμβάνοντας υπόψη τη γνώμη του κοινού, οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις θα μπορούν να προβλέπουν άλλον αριθμό θέσεων ανάλογα με το είδος της υπηρεσίας, το μέγεθος της αμαξοστοιχίας και την προβλεπόμενη ζήτηση για τη μεταφορά ποδηλάτων. Τα κράτη μέλη μπορούν επίσης να αυξήσουν τον αριθμό αυτό εάν υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση. Οι απαιτήσεις για θέσεις ποδηλάτων θα ισχύουν κατά την παραγγελία νέου τροχαίου υλικού ή τη σημαντική αναβάθμιση παλαιότερου τροχαίου υλικού από τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις.
Το Συμβούλιο καθόρισε επίσημα τη θέση του επί των νέων κανόνων, κατόπιν προσωρινής συμφωνίας με το Κοινοβούλιο τον Οκτώβριο του 2020. Ο αναθεωρημένος κανονισμός θα τεθεί σε ισχύ μετά την έγκριση από το Κοινοβούλιο και τη δημοσίευση στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ.
Μετά την ολοκλήρωσή της, η αναθεωρημένη νομοθεσία θα συμβάλει στην προώθηση των σιδηροδρόμων ως προσιτών και βιώσιμων μεταφορικών μέσων στην Ευρώπη.
- Ο μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» 2021-2027
Η προαγωγή της βιωσιμότητας είναι ένας από τους βασικούς στόχους του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» (ΜΣΕ). Ως βασικός μηχανισμός χρηματοδότησης για επενδύσεις στα συστήματα μεταφορών της ΕΕ, ο ΜΣΕ θα συμβάλει στην απαλλαγή του τομέα της κινητικότητας από τις ανθρακούχες εκπομπές και, ως εκ τούτου, στην επίτευξη του στόχου για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.
Στις 16 Μαρτίου 2021, οι διαπραγματευτές του Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κατέληξαν σε προσωρινή συμφωνία σχετικά με τον ΜΣΕ για το διάστημα 2021-2027. Με σημαντικό συνολικό προϋπολογισμό ύψους 33,71 δισ. €, ο ΜΣΕ 2.0 θα συνεχίσει να χρηματοδοτεί βασικά έργα στους τομείς των μεταφορών, της ψηφιακής τεχνολογίας και της ενέργειας. Μόλις εγκριθεί από το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ο κανονισμός για τον ΜΣΕ θα τεθεί σε ισχύ την επομένη της δημοσίευσής του στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ και θα ισχύσει αναδρομικά από 1ης Ιανουαρίου 2021.
- ReFuelEU Aviation - Βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα
Τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (προηγμένα βιοκαύσιμα και ηλεκτρικά καύσιμα) μπορούν να μειώσουν σημαντικά τις εκπομπές των αεροσκαφών. Ωστόσο, το δυναμικό τους παραμένει αναξιοποίητο σε μεγάλο βαθμό, καθόσον τα καύσιμα αυτά αντιπροσωπεύουν μόλις το 0,05 % της συνολικής κατανάλωσης καυσίμων στον τομέα των αερομεταφορών. Η Επιτροπή ξεκίνησε δημόσια διαβούλευση σχετικά με μια πρωτοβουλία με σκοπό την τόνωση της προσφοράς και της ζήτησης βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων στην ΕΕ. Αυτό θα περιορίσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του τομέα των αερομεταφορών ο οποίος θα μπορέσει έτσι να συμβάλει στην επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ. Το Συμβούλιο θα αξιολογήσει την πρόταση της Επιτροπής μόλις του υποβληθεί.
Εκπομπές CO2 προερχόμενες από τις μεταφορές
Τον Απρίλιο του 2019, το Συμβούλιο καθόρισε αυστηρότερα όρια εκπομπών για τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά. Χάρη στους κανόνες αυτούς, από το 2030 και μετά:
- τα νέα οχήματα θα εκπέμπουν κατά μέσο όρο 37,5 % λιγότερο CO2
- τα νέα ημιφορτηγά θα εκπέμπουν κατά μέσο όρο 31 % λιγότερο CO2 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021. Από το 2025 έως το 2029, τόσο τα αυτοκίνητα όσο και τα ημιφορτηγά θα πρέπει να εκπέμπουν κατά μέσο όρο 15 % λιγότερο CO2
Τον Ιούνιο του 2019, καθορίσθηκαν όρια για τα φορτηγά και άλλα βαρέα επαγγελματικά οχήματα. Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, οι κατασκευαστές θα πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές CO2 των νέων φορτηγών (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019) κατά μέσο όρο:
- κατά 15 % από το 2025
- κατά 30 % από το 2030
- )
Ενιαίος Ευρωπαϊκός Ουρανός ΙΙ+
Τα κράτη μέλη της ΕΕ καταβάλλουν προσπάθειες για κοινή διαχείριση του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου στο πλαίσιο του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού. Η κοινή διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας θα πρέπει να συμβάλει στη μείωση των εκπομπών από τον τομέα, καθώς και στη βελτίωση της απόδοσης.
Η Επιτροπή υπέβαλε πρόταση για την τροποποίηση του ισχύοντος κανονισμού. .
- Βιωσιμότητα της διεθνούς αεροπορίας
Όλες οι χώρες της ΕΕ είναι μέλη του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ΔΟΠΑ). Από κοινού με τα άλλα μέλη, επιδιώκουν τη βελτίωση των περιβαλλοντικών επιδόσεων των αερομεταφορών.
Προκειμένου να περιορίσει στο ελάχιστο τις αρνητικές επιπτώσεις της διεθνούς πολιτικής αεροπορίας στο παγκόσμιο κλίμα και να προαγάγει τη βιώσιμη ανάπτυξη της διεθνούς αεροπορίας, ο ΔΟΠΑ επεξεργάζεται σειρά μέτρων που περιλαμβάνουν:
- τεχνολογικές βελτιώσεις των αεροσκαφών
- λειτουργικές βελτιώσεις
- βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα
- μέτρα με γνώμονα την αγορά, όπως το πρόγραμμα αντιστάθμισης και μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα του ΔΟΠΑ για τις διεθνείς αεροπορικές μεταφορές (CORSIA).
Τον Ιούνιο του 2020, η ΕΕ επιβεβαίωσε τη συμμετοχή της στο CORSIA από την έναρξη της εθελοντικής φάσης την 1η Ιανουαρίου 2021.
- Εκπομπές από τις αεροπορικές μεταφορές: Η ΕΕ επιβεβαιώνει τη συμμετοχή της στην εθελοντική φάση του CORSIA από το 2021 και προκρίνει μια πιο φιλόδοξη επιλογή για τον υπολογισμό των απαιτήσεων αντιστάθμισης (δελτίο Τύπου, 25 Ιουνίου 2020)
- Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας – ΔΟΠΑ
Εκπομπές προερχόμενες από τη ναυτιλία
Η ΕΕ καταβάλλει προσπάθειες, στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ), για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία. Το 2011 θεσπίστηκε διεθνής στρατηγική για τη μείωση των εκπομπών και τα βραχυπρόθεσμα μέτρα αναμένεται να ολοκληρωθούν πριν από το 2023.
Η Προεδρία του Συμβουλίου παρίσταται στις συνεδριάσεις των μελών του ΔΝΟ. Όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ είναι μέλη του οργανισμού.
- Για να επιτευχθεί ο στόχος της κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050, απαιτείται η συμβολή του τομέα των μεταφορών. Ο τομέας αυτός πρέπει να μετασχηματιστεί, πράγμα που συνεπάγεται δραστική μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου -90 % έως το 2050- ενώ παράλληλα θα πρέπει να εξασφαλιστούν οικονομικές και υγιείς λύσεις για τους πολίτες. Οι βιώσιμες μεταφορές προσφέρουν μια ευκαιρία ανάκαμψης και ανάπτυξης της οικονομίας της ΕΕ.
Η COVID-19 είχε σοβαρές επιπτώσεις στις μεταφορές και τη συνδεσιμότητα στην ΕΕ οι οποίες, με τη σειρά τους, επηρέασαν το σύνολο της οικονομίας της ΕΕ. Τον Ιούλιο του 2020 οι ηγέτες της ΕΕ θέσπισαν ολοκληρωμένη δέσμη μέτρων για την ανασυγκρότηση της οικονομίας της ΕΕ. Η πράσινη μετάβαση και η βιωσιμότητα αποτελούν τους ακρογωνιαίους λίθους του σχεδίου ανάκαμψης και συνάδουν με τη δέσμευση των ηγετών της ΕΕ να οικοδομήσουν μια οικονομία και μια κοινωνία μηδενικών εκπομπών έως το 2050.
- Δημοσιεύτηκε στο:pelazkarabo.blogspot.com
Eπιτρέπεται η αναδημοσίευση, χωρίς τροποποιήσεις του κειμένου